Název programu: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Číslo výzvy: 02_16_035
Název výzvy: Výzva č. 02_16_035 pro Podpora škol formou projektů
zjednodušeného vykazování – Šablony pro SŠ a VOŠ I pro méně rozvinutý region v prioritní ose 3 OP (výzva je určena pro území mimo hlavní město Praha)
Název projektu CZ: Projekt šablony – podpora Vlašim
Název projektu EN: Template project – Support for Vlašim
Anotace projektu:
Projekt je zaměřen na jedno z/kombinaci následujících témat: personální podpora, osobnostně profesní rozvoj pedagogů, společné vzdělávání žáků a studentů, podpora extrakurikulárních aktivit, aktivity rozvíjející ICT.
Fyzická realizace projektu
Datum zahájení: 2. 10. 2017
Datum ukončení: 1. 10. 2019
Doba trvání (v měsících): 24,00
Aktivity
Číslo aktivity: III/2.8
Název aktivity: Stáže pedagogů u zaměstnavatelů (pro SŠ)
Název specifického cíle / opatření ENRF / operace EZFRV: Zvyšení kvality vzdělávání a odborné přípravy včetně posílení jejich relevance pro trh práce
Popis realizace aktivity:
Cílem je podpořit pedagogy středních škol ve zvyšování kvality jejich každodenní práce při vzdělávání a výchově žáků, a to prostřednictvím stáží u možných budoucích zaměstnavatelů. Pedagogický pracovník ve spolupráci s vedením školy identifikuje oblast/obor, ve kterém chce rozvíjet své znalosti a dovednosti. Na základě toho navrhne/vybere možného budoucího zaměstnavatele absolventů školy (firmu/společnost/instituci) a tu osloví se žádostí o spolupráci. Stáž pedagogických pracovníků středních škol bude zaměřena na rozvoj odborných kompetencí využitelných ve výuce.
Na stáži bude s pedagogem školy spolupracovat garant-průvodce. Jedná se o spolupráci v celkové době trvání min. 60 hodin. Spolupráce spočívá v absolvování stáže vybraného pedagoga z vysílající SŠ u hostitelského zaměstnavatele v délce 40 hodin v průběhu nejdéle 10deseti dnů. Stáž nemusí pedagog absolvovat jednorázově (40 hodin stáže nemusí být absolvováno v 10 po sobě jdoucích dnech). Aktivitu je možné realizovat během celého školního roku, tj. i v období hlavních prázdnin. Stáž je nutné absolvovat prezenčně. Stáž bude absolvována v běžné pracovní době zaměstnavatele. Zbývajících 20 hodin spolupracující pedagog a garant-průvodce mohou rozdělit podle svého uvážení na přípravu návštěv, společnou reflexi a doporučení pro další práci pedagoga.
Číslo aktivity: III/2.9
Název aktivity: Tandemová výuka na SŠ
Název specifického cíle / opatření ENRF / operace EZFRV: Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích
Popis realizace aktivity:
Cílem je prohloubit spolupráci pedagogických pracovníků středních škol (a budoucích pedagogů) v oblasti podpory společného vzdělávání, rozvoje základních gramotností (ČG a MG) a rozvoje klíčových kompetencí. Díky spolupráci se zlepší kvalita výuky, která bude mít pozitivní vliv na výsledky žáků. Aktivita je určena pro dva pedagogy, kteří společně naplánují a zrealizují 12 vyučovacích hodin v průběhu deseti po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka. Po každé vyučovací hodině proběhne reflexe včetně zhodnocení využitých metod a vlivu na vzdělávací procesy a výsledky žáků. Celý blok je tvořen 12 hodinami výuky (1 hodina = 45 minut) a 12 hodinami přípravy na výuku a reflexe (1 hodina = 60 minut). Jedná se celkem o 24 hodin vzdělávání každého pedagoga. Druhý pedagog ve třídě nemusí být nutně pedagogický pracovník stejné školy. Může se jednat i o pedagogického pracovníka jiné školy, nebo o studenta 4. nebo 5. ročníku fakult připravujících budoucí pedagogické pracovníky.
Číslo aktivity: III/4.1
Název aktivity: Doučování žáků SŠ ohrožených školním neúspěchem
Název specifického cíle / opatření ENRF / operace EZFRV: Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích
Popis realizace aktivity: Cílem aktivity je podpořit žáky středních škol ohrožené školním neúspěchem prostřednictvím možnosti doučování. Jednotka může být také využita pro žáky SŠ ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí, kterým aktivita může napomoci upevnit jejich zvyk provádět samostatnou odpolední přípravu a podpořit zvládnutí standardů daných Rámcovým vzdělávacím programem např. v hlavních předmětech český jazyk, matematika a cizí jazyk.
Aktivita bude realizována prostřednictvím doučování min. tří žáků střední školy ohrožených školním neúspěchem vedeného pedagogem, asistentem pedagoga či jinou osobou, která bude vedením školy určena pro vedení doučování (nemusí se jednat o pedagogického pracovníka, doučujícím může být i např. student 4. nebo 5. ročníku fakult připravujících budoucí pedagogické pracovníky). Při identifikaci žáků střední školy ohrožených školním neúspěchem je možné sledovat následující oblasti:
- nízká motivace ke vzdělávání;
- dlouhodobá a opakovaná prospěchová neúspěšnost;
- nedůslednost ve školní přípravě;
- kázeňské přestupky;
- nedůsledné rodičovské vedení;
- sociokulturně znevýhodněné prostředí.
Výběr žáků střední školy je zcela v kompetenci ředitele školy. Žáky střední školy vybírá ředitel školy ve spolupráci s pedagogy na základě prospěchu v uplynulém období (školní rok/pololetí). U žáka prvního ročníku střední školy je možné vycházet z informací získaných při zápisu.
Doučování bude probíhat v rozsahu minimálně 16 hodin, a to jedenkrát týdně 60 minut pět po sobě jdoucích měsíců v týdnech, ve kterých probíhá výuka. Pokud v jednom týdnu doučování odpadne, může škola v dalším týdnu realizovat doučování dvakrát.
Pro naplnění výstupu je nezbytné, aby průměrná návštěvnost aktivity byla min. 75 % .
Číslo aktivity: III/2.1 i
Název aktivity: Vzdělávání pedagogických pracovníků SŠ – DVPP v rozsahu 8 hodin – Osobnostně sociální rozvoj
Název specifického cíle / opatření ENRF / operace EZFRV: Zlepšení kvality vzdělávání a výsledků žáků v klíčových kompetencích
Popis realizace aktivity: Cílem aktivity je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků pomocí dlouhodobého vzdělávání a průběžného sebevzdělávání.
Pedagogičtí pracovníci středních škol budou podporováni ve svém profesním a odborném růstu účastí na odborných seminářích, workshopech a dalších vzdělávacích akcích zaměřených na rozvoj dovedností, znalostí a kompetencí a na využívání efektivních vyučovacích metod. Vzdělávání bude probíhat formou absolvování vzdělávacího programu DVPP akreditovaného v systému DVPP. Pedagogičtí pracovníci budou podpořeni v jedné z výše uvedených variant této aktivity a) – k). Celkový počet hodin vzdělávání je minimálně 8.
Cílem je podpořit vzdělávání a rozvoj pedagogických pracovníků formou ucelených vzdělávacích programů. Podmínkou je, že se musí jednat o jeden vzdělávací program DVPP o rozsahu minimálně 8 hodin (není možné tedy dosáhnout požadovaného počtu hodin „skládáním“ hodin z více kratších programů/akcí).
Vzdělávací program musí být realizován prezenční formou.